A Destiny 2 fejlesztője, a Bungie vezetősége 2025 májusában került reflektorfénybe, amikor kiderült, hogy a studio vezetése korábban előfizetési modell bevezetését javasolta a népszerű lövöldözős játékhoz. A javaslat azonban jelentős ellenállásba ütközött mind a fejlesztői csapat, mind a játékos közösség részéről. Az eset rávilágít a modern játékipar monetizációs kihívásaira és a fejlesztők versus menedzsment közötti feszültségekre, különösen egy olyan játék esetében, amely már most is komplex fizetési modellel rendelkezik az expanziók, mikrotranszkciók és szezonális tartalmak kombinációjával.
A Destiny 2 előfizetési modelljéről szóló információk 2025 májusában kerültek nyilvánosságra, amikor Destin Legarie YouTube-os és újságíró egy részletes videót publikált korábbi Bungie alkalmazottakkal készített interjúk alapján. A jelentések szerint a Bungie vezetősége egy olyan előfizetési rendszer bevezetését fontolgatta, amely hasonlított volna a World of Warcraft vagy Final Fantasy XIV által alkalmazott modellhez.
Az előfizetési modell pontos részletei nem kerültek nyilvánosságra, de a koncepció alapvetően egy havi díj fizetését jelentette volna a játék teljes tartalmához való hozzáférésért. Ez jelentős változást jelentett volna a Destiny 2 jelenlegi üzleti modelljéhez képest, amely ingyenes alapjátékot kínál, de fizetős kiegészítőket, szezonális tartalmakat és kozmetikai elemeket tartalmaz az Eververse boltban.
A javaslat különösen problematikus volt a timing szempontjából, mivel a Bungie 2023 végén több mint 300 alkalmazottat bocsátott el a bevételek drasztikus csökkenése miatt, ami még nagyobb nyomást helyezett a monetizációra. Ez a kontextus még inkább kiemelte a vezetőség pénzügyi prioritásait a kreatív megfontolásokkal szemben.
A fejlesztői csapat reakciója az előfizetési modell javaslatára rendkívül negatív volt. Több korábbi alkalmazott beszámolója szerint a javaslat felvetésekor a stáb "hevesen elutasította" az ötletet. Egy névtelenül nyilatkozó korábbi fejlesztő elmondása szerint:
Az egyik meetingen felmerült egy előfizetés hozzáadása a Destiny-hez, de a személyzet hevesen leállította
A fejlesztők ellenállása több tényezőre vezethető vissza. Egyrészt aggódtak amiatt, hogy az előfizetési modell tovább rontaná a játékosokkal való kapcsolatot, akik már most is kritikusak a Bungie monetizációs gyakorlatával szemben. Másrészt a fejlesztők úgy érezték, hogy a vezetőség túlságosan a profit maximalizálására koncentrál a játékélmény rovására.
Különösen tanulságos példa a Trials of Osiris páncélzat esete, amely jól illusztrálja a vezetőség és a kreatív csapat közötti feszültséget. A jelentések szerint a vezetőség aggódott amiatt, hogy a PvP páncélzat túl vonzó megjelenése negatívan hathat az Eververse eladásokra. Egy korábbi alkalmazott szerint:
Aggodalom merült fel a Trials of Osiris PvP páncélzat vonzóságával kapcsolatban a ragyogó effektje miatt. Az aggodalom az volt, hogy túl jó és hatással lesz az Eververse eladásokra
A játékos közösség reakciója az előfizetési modell hírére túlnyomórészt negatív volt, bár a vélemények megosztottak voltak. A Reddit-en és más platformokon zajló viták középpontjában a "triple dipping" fogalma állt - vagyis az, hogy a játékosoknak egyszerre kellene fizetniük az expanziókért, mikrotranszkciókért és egy előfizetésért is.
Dumoney felhasználó találóan fogalmazta meg a közösség aggályait: "Választaniuk kell az előfizetési rendszer és a fizetős kiegészítők között; mindkettőt csinálni nem megvalósítható. Tudom, hogy olyan címek, mint a WoW és a FFXIV ezt a megközelítést követik, de ez nem indokolja a 'triple dipping' gyakorlatát". Ez a vélemény széles körű támogatást kapott a közösségben.
A játékosok egy része azonban nyitott volt az előfizetési modellre, feltéve, hogy az megfelelő értéket nyújtana. Eclipse60 felhasználó megjegyezte:
5-10 dollár havonta és hozzáférsz mindenhez? Nincs több kérdés arról, hogy milyen kiegészítőket vegyél meg. Lehetőségük van többet keresni, ha jól tervezik meg a tartalmat az év során
Ez a nézőpont azonban kisebbségben volt.
Sokan aggódtak amiatt is, hogy a Bungie nem tudna elegendő minőségi tartalmat előállítani egy előfizetési modell indokolásához. Egy felhasználó szerint:
Ha úgy kezeled a játékodat, mint egy tartalomgyárat, ami tényleg így van, akkor csak több fogyasztandó és elfelejtendő tartalmat fogsz előállítani
Ez a kritika különösen releváns a Destiny 2 jelenlegi tartalmi ciklusainak fényében.
A vita során gyakran felmerültek összehasonlítások más MMO játékokkal, különösen a World of Warcraft és Final Fantasy XIV esetével. Ezek a játékok sikeresen alkalmaznak előfizetési modellt, de jelentős különbségek vannak a Destiny 2-höz képest.
JustaGayGuy24 felhasználó részletes elemzést adott a FFXIV modellről:
FFXIV-ben ha nem fizeted a havi díjat, egyáltalán nem férsz hozzá a játékhoz. Ez a szigorú hozzáférési szabály nem egyeztethető össze a Destiny modelljével, ahol éves kiegészítőket árulnak". További különbség, hogy a FFXIV rendszeresen nagy mennyiségű friss tartalmat szállít, míg "a Destiny minden évben törli a tartalmának 3/4-ét
A World of Warcraft esetében CartoonBen felhasználó megjegyezte:
A WoW-nak mindhárom van [expanzió, mikrotranszkció, előfizetés], de 100-szor több tartalma van, mint a D2-nek, és sokkal jobban indokolható
Ez rámutat arra, hogy az előfizetési modell sikeressége nagymértékben függ a nyújtott tartalom mennyiségétől és minőségétől.
Az Elder Scrolls Online hibrid modellje is felmerült példaként, ahol az előfizetés opcionális, de jelentős előnyöket nyújt. Ez a megközelítés kompromisszumot jelenthetne, de a Bungie jelenlegi üzleti filozófiája alapján valószínűtlen, hogy ilyen rugalmas megoldást választanának.
A korábbi alkalmazottak beszámolói szerint a Bungie vezetősége "toxikus" munkakörnyezetet teremtett, ahol a kreatív ötleteket rendszeresen elutasították, ha nem a felső vezetéstől származtak. Egy korábbi alkalmazott szerint: "Ha [a vezetőség] nem gondolt rá, akkor nem volt érdemes csinálni".
A monetizációs obsszió különösen szembetűnő volt a beszámolók szerint. DrNopeMD felhasználó találóan foglalta össze a problémát:
A Bungie túl mohó ahhoz, hogy valaha is elég 'nagylelkű' legyen ahhoz, hogy elegendő ösztönzőt adjon a játékosoknak a váltáshoz
Ez a szkepticizmus tükrözi a közösség általános bizalmatlanságát a Bungie vezetősége iránt.
QuantumUtility felhasználó még tovább ment a kritikában: "Újra és újra láttuk, hogy a vezetőség nem vállalja a felelősséget a Bungie kudarcaiért". Ez a felelősség hiánya különösen problematikus egy olyan időszakban, amikor a studio többszöri botrányokkal szembesül, beleértve a művészeti plagizálási vádakat a Marathon című készülő játékkal kapcsolatban.
A beszámolók szerint a vezetőség döntései "a monetizációt helyezték előtérbe a játékélménnyel szemben". Ez a hozzáállás magyarázza a fejlesztői csapat ellenállását az előfizetési modellel szemben, mivel féltek attól, hogy ez csak tovább rombolja a játékosokkal való kapcsolatot.
A Destiny 2 előfizetési modelljének elutasított javaslata rávilágít a modern játékipar összetett kihívásaira a monetizáció és a játékélmény egyensúlyának megteremtésében. A Bungie esete különösen tanulságos, mivel bemutatja, hogyan vezethetnek a túlzott profit-orientált döntések a belső konfliktusokhoz és a közösségi bizalom elvesztéséhez.
A fejlesztői csapat ellenállása és a közösség negatív reakciója egyértelműen jelzi, hogy az előfizetési modell nem illeszkedik a Destiny 2 jelenlegi ökoszisztémájába. A játék már most is komplex fizetési struktúrával rendelkezik, és egy újabb réteg hozzáadása valószínűleg tovább rontaná a játékosok elégedettségét.
A vita során felmerült alternatívák, mint például az opcionális előfizetés vagy a jelenlegi modell továbbfejlesztése, méltóak a megfontolásra. Azonban ezek sikere nagyban függ attól, hogy a Bungie vezetősége hajlandó-e változtatni a monetizációs prioritásain és nagyobb figyelmet fordítani a játékos közösség igényeire.
A jövőben a Bungie számára kulcsfontosságú lesz a játékosokkal való bizalom helyreállítása és olyan üzleti modell kialakítása, amely egyensúlyt teremt a pénzügyi fenntarthatóság és a játékélmény minősége között. Az előfizetési modell körüli vita egyértelműen megmutatta, hogy a közösség ellenáll azoknak a változásoknak, amelyeket pusztán profit-maximalizálásnak érez, különösen akkor, ha azok nem járnak megfelelő ellenszolgáltatással a tartalom minőségében és mennyiségében.
Az Xbox Series X 2025-ös játékkínálata rendkívül változatos, és a konzol technikai képességeit kihasználva minden műfajban található kiemelkedő cím
Ez az összefoglaló részletesen bemutatja a vállalat 2025-ös stratégiáját, a franchise-okra való fókuszálás új irányelveit, valamint a nyereségesség visszaszerzésére irányuló erőfeszítéseit
Xbox Series X/S, PlayStation 5, Nintendo Switch, PC és mobilplatformokra érkező címek