A francia játékfejlesztő óriás, az Ubisoft, fennállásának egyik legkritikusabb időszakát éli. A vállalat pénzügyi helyzete folyamatosan romlik, miközben a márciusban megjelenő Assassin's Creed Shadows játék sikerességén múlhat a cég jövője. A részvényárak történelmi mélypontra zuhantak, miközben a sorozatos játékkudarcok aláásták mind a befektetői, mind a játékosok bizalmát. Ez az elemzés részletesen feltárja az Ubisoft jelenlegi válsághelyzetét, valamint az Assassin's Creed Shadows fejlesztésének alakulását és potenciális hatását a vállalat jövőjére.
Az egykor megkerülhetetlen játékfejlesztő pénzügyi helyzete drámaian romlott az elmúlt években. 2025 elején a vállalat részvényei történelmi mélypontra zuhantak, több mint 45%-ot veszítve értékükből, ami a befektetők és elemzők körében komoly aggodalmat keltett. Ez a zuhanás nem hirtelen következett be – az elmúlt öt évben a részvények értékének közel 80%-a elpárolgott, amiből csak az utolsó egy évben közel 50%-os volt a visszaesés. A korábban 100 eurós csúcsot is elérő részvényárfolyam 2024 októberére mindössze 10 euróra zuhant, aminek következtében a cég teljes piaci értéke 2 milliárd euró alá csökkent.
A vállalat pénzügyi jelentéseiből kiderül, hogy az Ubisoftnak jelenleg 1,4 milliárd euró adóssága van, ami az előző évhez képest 880 millió euróval növekedett5. A hatalmas adósságteher és a részvényárfolyam összeomlása miatt a cég jelenleg olyan válságos helyzetben van, hogy elemzők szerint 2025-ben akár csődöt is jelenthet, hacsak nem történik drasztikus változás a bevételi oldalon vagy nem érkezik külső segítség5. Az Ubisoft 2023-ban 494 millió eurós nettó veszteségről számolt be, ami tovább mélyítette a vállalatba vetett bizalmatlanságot.
Az Ubisoft jelenlegi krízishelyzetének egyik fő oka az utóbbi évek sikertelen játékkiadásai. A 2024-es év különösen katasztrofális volt a vállalat számára, mivel szinte minden jelentősebb kiadványuk alulteljesített a piacon. Bár a Prince of Persia: The Lost Crown a kritikusok szerint az év egyik figyelemreméltó játéka volt, kereskedelmileg megbukott, és a fejlesztőstúdiót azóta fel is oszlatták. A tíz éven át, mintegy 850 millió dollárból fejlesztett Skull and Bones kalózjáték néhány napon belül "elsüllyedt" a piacon, hatalmas veszteséget okozva a vállalatnak.
Hasonlóan járt a Star Wars Outlaws is, amelynek eladásai messze elmaradtak a várakozásoktól, annyira, hogy ez vezetett az Assassin's Creed Shadows első halasztásához és a pénzügyi előrejelzések lefelé módosításához. De ugyanígy említhetnénk az Avatar: Frontiers of Pandora és az ingyenes XDefiant játékokat is, amelyek nem tudtak hosszú távon életképesek maradni vagy profitot termelni. Ezek a kudarcok nem csak pénzügyi veszteséget jelentettek, hanem a játékosok és befektetők bizalmának megrendülését is eredményezték.
Ebben a kritikus helyzetben az Ubisoft szinte minden reménye az Assassin's Creed Shadows sikerességére összpontosul. A játék, amely a nagysikerű sorozat legújabb felvonása, a feudális Japánba kalauzolja el a játékosokat, és a széria történetében először alkalmaz kettős főhőst Yasuke és Naoe személyében. A játék fejlesztése hosszú utat járt be, és a megjelenési dátumot kétszer is elhalasztották - eredetileg 2024. november 15-én jelent volna meg, majd 2025. február 14-re, végül március 20-ra tolták a premiert.
Marc-Alexis Côté, a franchise felelős vezetője a legutóbbi halasztást azzal indokolta, hogy szeretnének több időt biztosítani a fejlesztésre, hogy már a megjelenés napján zökkenőmentes élményben legyen részük a játékosoknak. Az Insider Gaming értesülései szerint a játék gyakorlatilag már elkészült, a fejlesztők az utolsó simításokat végzik rajta, és a cég marketingkampánya is teljes gőzzel elindult. A kritikák megjelenésének embargó időpontját is kitűzték már: 2025. március 18-án jelenhetnek meg az első értékelések.
Az Assassin's Creed Shadows az előző részekhez képest több újítást is tartalmaz. A Ubisoft hivatalos blogbejegyzése szerint a játékban kevesebb ikon lesz látható a térképen, ezáltal a játékosok kevésbé lesznek navigálva, és arra lesznek ösztönözve, hogy saját maguk fedezzék fel a világot.
Nem akartuk fogni a játékos kezét a számtalan ikonnal és nyomjelzővel
nyilatkozta Charles Benoit, a játék rendezője. Ez az új megközelítés összhangban van a játék nindzsás tematikájával, ahol az információ megszerzése kulcsfontosságú.
A játék továbbá bevezeti az Animus Hub rendszert (korábban Assassin's Creed Infinity néven emlegették), amely összefogja a széria játékait6. A Hub négy részből áll: a Memories, a Projects, az Exchange és a Vault. Ez a platform lehetővé teszi majd, hogy a játékosok elindítsák a különböző Assassin's Creed játékokat, rendszeresen érkező küldetéseket teljesítsenek, jutalmakat szerezzenek, és továbbvigyék az Assassin's Creed modern kori történetszálát.
Az Ubisoft legutóbbi pénzügyi beszámolója alapján az Assassin's Creed Shadows előrendelési számai jelenleg az Assassin's Creed Odyssey szintjén mozognak, ami bíztató jel lehet. Jelenleg a játék nagyjából 300.000 előrendeléssel rendelkezik, míg az Odyssey megjelenésekor 400-450.000 játékossal indított. Ez azt jelenti, hogy a játéknak még további 100-150.000 előrendelésre van szüksége a következő hetekben, hogy elérje az Odyssey indulási számait.
Az előzetes becslések szerint, ha a játék tartani tudja az előrendelések növekedési ütemét, az első hónapban akár 3,5 millió példány is gazdára találhat. Összehasonlításképpen a széria eddigi legsikeresebb része, az Assassin's Creed Valhalla, nyolcmillió játékossal nyitott az első hónapban. Fontos megjegyezni, hogy ezek a számok jóval magasabbak, mint amit a Star Wars Outlaws produkált, ami nem tudta teljesíteni az Ubisoft elvárásait.
A sorozatos kudarcok és a pénzügyi válság a vállalat vezetését is kemény döntések elé állította. A részvényesek nyílt levélben követelik a vezetőség lemondását, és felerősödtek azok a hangok, amelyek a vállalat eladását sürgetik. Yves Guillemot vezérigazgató és a Guillemot testvérek, akik a vállalatot irányítják, egyre nagyobb nyomás alatt vannak.
Az Insider Gaming jelentése szerint a dolgozói elégedettség is rekord alacsony a cégnél. Több név nélkül nyilatkozó alkalmazott azt állította, hogy a Guillemot-testvérek inkább látnák csődbe menni a Ubisoftot, minthogy lemondjanak a cég vezetéséről. Egy belső felmérés szerint a cég bizonyos stúdióinál a dolgozók mindössze 15-20%-a gondolja, hogy a Ubisoft megbízható.
2025 januárjában Yves Guillemot bejelentette, hogy külsős szakemberekkel vizsgálják, milyen irányba mozduljanak el a céggel. A lehetőségek között felmerült, hogy a vállalat kilép a tőzsdéről és magáncéggé alakul, de az eladás is opció lehet. A Tencent Holdings Ltd., amely már most is rendelkezik részvényekkel az anyavállalatban, potenciális vevőként jelenik meg. A legutóbbi éves jelentés szerint a Guillemot család és a Tencent együttesen a Ubisoft részvényeinek 25,4 százalékát, míg a szavazati jogok 29,6 százalékát birtokolják.
Az Ubisoft jövője tehát nagyban függ az Assassin's Creed Shadows sikerességétől. Ha a játék nem teljesít jól a pénztáraknál, a vállalat valóban súlyos pénzügyi válságba kerülhet, ami akár csődhöz is vezethet. Ugyanakkor a játék sikere sem oldaná meg automatikusan a mélyebb strukturális problémákat, amelyek a cégnél fennállnak.
A vállalat egyik legnagyobb kihívása a játékosok bizalmának visszanyerése. Az elmúlt években az Ubisoft egyre inkább az "egy kaptafára készülő" játékok kiadójává vált, ami miatt a játékosok bizalma megrendült. Ez a bizalomvesztés különösen káros, hiszen hiába fektetnek szívüket-lelküket egy-egy játékba a fejlesztők, ha a vásárlók nem szavaznak bizalmat nekik.
A Ubisoft jövője szempontjából kulcsfontosságú lesz az is, hogy a vállalat képes-e innovatív, minőségi játékokat kiadni, amelyek visszahozzák a játékosok érdeklődését és bizalmát. Az AC Shadows sikere rövid távon lélegzetvételhez juttathatja a céget, de hosszú távon az üzleti modell és a játékfejlesztési filozófia mélyebb átgondolására lesz szükség.
Az Ubisoft jelenlegi helyzete kritikus pont felé halad, ahol az Assassin's Creed Shadows sikere vagy bukása sorsdöntő lehet a vállalat jövője szempontjából. A részvényárak történelmi mélypontra zuhantak, a korábbi játékok nem teljesítettek megfelelően, és a bizalom mind a befektetők, mind a játékosok részéről megrendült. A március 20-án megjelenő Assassin's Creed Shadows potenciálisan fordulópontot jelenthet, de önmagában valószínűleg nem lesz elég a mélyebb problémák megoldásához.
A Ubisoft vezetősége nehéz döntések előtt áll: folytatják-e a jelenlegi úton, eladják a vállalatot, vagy drasztikus változtatásokat vezetnek be? A következő hónapok mindenképpen meghatározóak lesznek a vállalat történetében, és az Assassin's Creed Shadows fogadtatása fontos indikátora lesz annak, hogy képes-e a cég visszanyerni korábbi pozícióját a videójáték-iparban.
A Pirates VR: Jolly Roger jelenleg a Steam 3. legtöbbet kívánt VR-játékaként tartják számon, a játékosok izgatottsága világszerte tagadhatatlan
Az Activision hivatalosan közölte, hogy a Black Ops 6 és a Warzone 3. évadát elhalasztották
A díjnyertes 2,5D-s akció-platformer fizikai kiadása már előrendelhető PlayStation 5-re